Teatr w maju

Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu

SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ TUTAJ

DUŻA SCENA

Paul Pörtner
Szalone nożyczki /Shear madness/
Przekład Elżbieta Woźniak, Reżyseria i opracowanie muzyczne Marcin Sławiński, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada:
Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Zbigniew Antoniewicz, Wojciech Masacz, Dawid Lipińskli, Michał Wierzbicki
Szalone nożyczki to jedna z najpopularniejszych komedii kryminalnych ostatniego dwudziestolecia – w 1997 wpisano ją do światowej księgi rekordów Guinnesa jako najdłużej bez przerwy graną sztukę (niebędącą musicalem) na scenach amerykańskich. Jej atrakcyjność polega na tym, że realizatorzy i wykonawcy zawsze sytuują akcję sztuki „tu" i „teraz", aby widzowie mogli rozpoznawać w przedstawieniu specyfikę swojego miasta, jego instytucje oraz znanych mieszkańców. Czytelność uwarunkowań lokalnych jest ważna dlatego, że publiczność staje się współwykonawcą spektaklu i ma swój udział w rozwiązywaniu kryminalnej zagadki. Ten interaktywny teatr dzięki zaangażowaniu widzów każdego wieczoru ma inny przebieg, dlatego warto obejrzeć Szalone nożyczki kilka razy.
Premiera: styczeń 2009 -120 min ( przerwa ) - Duża Scena

Bertolt Brecht
Święta Joanna Szlachtuzów
Reżyseria Wojciech Klem, Dramaturgia Tomasz Cymerman, Scenografia Mascha Mazur, Kostiumy Julia Kornacka, Asystent kostiumografki Kornelia Dzikowska, Muzyka Dominik Strycharski, Choreografia Ania Krysiak, Inspicjent Nikola Brojerska
Obsada:
Zbigniew Antoniewicz, Izabela Beń, Agnieszka Dulęba-Kasza, Jacek Jackowicz, Łukasz Kaczmarek (gościnnie), Małgorzata Kałędkiewicz, Ewa Kibler, Dawid Lipiński,
Marcin Trzęsowski, Dariusz Sosiński, Maja Wachowska
Bertolt Brecht ukazuje w Świętej Joannie szlachtuzów mechanizmy wiążące kapitalizm, państwo i religię. Cykliczne kryzysy, jakie nawiedzają gospodarkę, przyczyniają się do wzrastającego rozwarstwienia społecznego, spychają ludzi ubogich w przepaść coraz większego upokorzenia, a klasę średnią pozbawiają kontroli nad państwem. Kryzysy te nie są wywoływane przez „niewidzialną rękę rynku", a raczej przez konkretnych ludzi, przez ich konkretne błędy. Częściej - przez ich konkretną chciwość. Są również źródłem cierpienia konkretnych ludzi, którzy, aby sobie z nim poradzić, sięgają po dwa dość oczywiste środki: wiarę i nienawiść. Ilustruje to fabuła dramatu: oto w amerykańskim mieście Chicago trwa walka między biznesmenami o prymat na rynku mięsnym. Walka ta prowadzi do poważnego kryzysu, który wymusza masowe zwolnienia robotników. Zdezorientowani, pozbawieni środków do życia ludzie wychodzą na ulice. Wśród nich znajduje się również tytułowa Joanna, młodziutka idealistka z imieniem Boga na ustach. Bohaterka, walcząc o lepszy los dla robotników, przechodzi coś na kształt inicjacji w dorosłość, a jej spotkanie z bossem rynku mięsnego - Pierpontem Maulerem - skutkuje dziwną fascynacją.
Święta Joanna szlachtuzów to przede wszystkim historia rewolucji, która przegrała wszystkie swoje ideały. Brecht przewrotnie obwinia za tę sytuację miłość. W zbydlęconym świecie nie ma dla niej miejsca, jedynie pogrąża zdezorientowanych bohaterów. Świat Brechta to rzeczywistość pełna antagonizmów, gdzie świadomość jednostki ogranicza jej przynależność do konkretnej klasy. Między klasami zaś wciąż trwa utajona wojna, zarówno ekonomiczna jak i światopoglądowa, czego dobrym przykładem jest najnowsza historia Polski. Twórcy nie odżegnują się od konieczności komentowania obecnych wydarzeń politycznych, jednak chcą nadać im szerszy, globalny kontekst. Stworzenie mechanizmów obronnych wobec rozwarstwienia ekonomicznego wydaje się najbardziej palącą kwestią naszej współczesności. Czy pomoże nam w tym Brecht?
Premiera: luty 2016 - Duża Scena

14 – 22 maja 2016
56 KALISKIE SPOTKANIA TEATRALNE - Festiwal Sztuki Aktorskiej

SCENA KAMERALNA

Siostra i cień
Reżyseria, tekst Joanna Gerigk, Scenografia i kostiumy Jan Polivka, Muzyka Sebastian Ładyżyński, Efekty wizualne Krzysztof Kiziewicz, Konsultacje iluzjonistyczne Karol „Carlos” Walerowicz, Inspicjent Agnieszka Kasprzak
Obsada:
Kama Kowalewska, Izabela Wierzbicka, Michał Wierzbicki
„Dzieci myślą, że dorośli wiedzą wszystko, aż do dnia kiedy, pytając o śmierć, spostrzegają, że albo dorośli boją się mówić o śmierci, albo, jeśli mówią prawdę, nic o śmierci nie wiedzą.
Tego dnia dzieci czują, że dorośli właściwie, nie z własnej winy, ich nie rozumieją. Tego dnia dzieci zaczynają pojmować, że żyć to coś bardzo dziwnego, ponieważ nikt nie rozumie, co to znaczy.”
Françoise Dolto „Dzieciństwo”
„Siostra i cień” to spektakl przeznaczony dla młodych widzów, a także ich rodziców.
Historia o siostrzanej miłości i stracie, opowiadana z perspektywy tych, którzy zostają i żyją dalej.
Kiedy jedna z bliźniaczek umiera, przy drugiej pozostaje jej cień. Dalej można się bawić. Tylko niektóre zabawy okazują się za trudne, na przykład zjadanie pączka na czas. Wszystko zmienia pojawienie się intrygującego, kulawego kangura z sąsiedztwa. Twórcy spektaklu chcą podjąć z młodymi widzami delikatną rozmowę na trudny temat. Bez strachu i tabu, w pogodnym tonie. Poprzez zabawę światłem i cieniem, w rytmie muzyki na fortepian, kontrabas i harfę celtycką, w scenografii inspirowanej twórczością Marca Chagalla.
Premiera Kwiecień 2016 - Scena Kameralna

Stanisław Dobrzański i Julian Tuwim
Żołnierz Królowej Madagaskaru
Reżyseria: Cezary Tomaszewski, Dramaturgia: Justyna Wąsik, Scenografia i kostiumy: Bracia / Agnieszka Klepacka, Maciek Chorąży, Światła i video:Antek Grałek, inspicjent: Elżbieta Kaczmarek
Obsada
Natasza Aleksandrowitch, Kama Kowalewska, Bożena Remelska, Izabela Wierzbicka, Dawid Lipiński, Wojciech Masacz, Marcin Trzęsowski, Lech Wierzbowski, Milena Antoniewicz
Żołnierz królowej Madagaskaru to wyprawa do świata teatru, którego już nie ma. Wyprawa do świata zakazanych przyjemności, pragnień w stylu retro, podejrzanie błahych marzeń, rewiowych emocji i olśnień w wersji variété. Żołnierz królowej Madagaskaru, dziewiętnastowieczna farsa Stanisława Dobrzańskiego przerobiona przez Juliana Tuwima na „szlagier pierwszej klasy" - a następnie przepisana przez Jeremiego Przyborę i Jerzego Zarzyckiego na scenariusz filmowy, to sztuka, której sceniczna tradycja polega na adaptowaniu jej do lokalnych i aktualnych warunków. Dlatego twórcy kaliskiego spektaklu remiksują tę popularną „wesołą przygodę ze śpiewami i tańcami", żelazną pozycję rozrywkowych repertuarów. Skomplikowana intryga Żołnierza, której szlak biegnie między innymi przez teatralne garderoby, toczy się w rytm melodyjnych piosenek i bezkompromisowych żartów. Twórcy spektaklu podejmują grę z farsową estetyką, aby postawić pytania o mechanizmy teatralności i siłę konwencji, która uznana została za przyjemność wstydliwą. Eksplorują zakamarki mieszczańskiego gustu, aby odkryć rzeczywistość zapisaną w farsowej partyturze. Żołnierz królowej Madagaskaru to również opowieść muzyczna, kolejna w kaliskim
repertuarze próba stworzenia autorskiej wersji muzycznego teatru.
Premiera Grudzień 2015 Scena Kameralna

Czarodziejskie sztuczki (wg Stoliczku, nakryj się! W. i J. Grimm)
Adaptacja sceniczna Dariusz Sosiński, Kostiumy Ewa Kibler, Muzyka Marcin "Sosna" Sosiński, Oprawa, nagranie i fx Studio "Sonda"
Obsada: Dariusz Sosiński, Lech Wierzbowski, Ewa Kibler
....Kiedy w piękne słoneczne południe powracający do domu pan Janek ujrzał gospodę "Pod kogutem", zapragnął odpocząć chwilkę przed dalszą drogą. Wtedy źli gospodarze w chytry sposób przywłaszczają sobie czarodziejskie sztuczki, jakie otrzymał pan Janek za swoja ciężką pracę od starego dziadka z siwą brodą. W końcu jednak zło zostaje ukarane, a sprawiedliwość zwycięża! Jest to bardzo pouczająca opowieść według bajki Stoliczku, nakryj się! Wilhelma i Jakuba Grimm dla widzów od 3 do 103 lat.
Czas trwania spektaklu 45 min. Scena Kameralna.

NIEBOskłon / SCENA MALARNIA /
Reżyseria, koncepcja: Alicja Morawska-Rubczak, Scenografia:Barbara Małecka, Muzyka: Wojciech Morawski
Obsada:
Małgorzata Kałędkiewicz, Ewa Kibler
Pochylmy się nad niebem i zanurkujmy w chmurach! Wyruszmy wspólnie w podróż do powietrznego świata, w którym każdy poczuje się lekko i bezpiecznie. Odkryjcie razem z nami to, co znajduje się po drugiej stronie tęczy, poczujcie dotyk słońca, pogłaszczcie mięciutkiego cumulusa, posłuchajcie jak dźwięczy delikatny deszczyk. To najbardziej zachmurzone przedstawienie dostarczy wszystkim wiele radości i niespodzianek. Wspólne odkrywanie tajemnicy podniebnej podróży, to świetna okazja na spędzenie pięknego i kreatywnego czasu wspólnie z dzieckiem.
Przedstawienie NIEBOskłon powstało specjalnie z myślą o najnajmłodszych widzach teatralnych, czyli dzieciach w wieku od kilku miesięcy do trzech lat i jest nie tylko dostosowane do ich możliwości percepcyjnych, ale również pragnie stymulować ich wyobraźnię, rozwijać kreatywność i pobudzać do działania.
NIEBOskłon to spektakl realizowany przez pasjonatów i twórców niezwykle wrażliwych na tak małych odbiorców. Autorzy spektaklu, specjalizujący się w twórczości dla dzieci do 3 roku życia, chcą sprostać ich wymaganiom i potrzebom oraz wierzą, że teatr dla niemowląt to fascynujący obszar sztuki współczesnej i prawdziwe wyzwanie artystyczne.
Premiera: luty 2015 – Scena Malarnia

Agnieszka Jakimiak
Klęski w dziejach miasta
Reżyseria Weronika Szczawińska, Tekst i dramaturgia Agnieszka Jakimiak, Kostiumy i aranżacja przestrzeni Dagny Szwed, Muzyka: Krzysztof Kaliski, Projektowanie dźwięku Maciej Szymborski, Instrumenty Krzysztof Kaliski, Maciej Szymborski, Autor zdjęć Bartek Warzecha, Inspicjent Agnieszka Kasprzak, Asystent reżyserki Jacek Jackowicz
Obsada:
Natasza Aleksandrowitch (gościnnie), Jacek Jackowicz, Ewa Kibler, Kama Kowalewska, Marcin Trzęsowski, Izabela Wierzbicka
Klęski w dziejach miasta to wyprawa w głąb katastrofy - a raczej czterech katastrof. To muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jednym miastem. Nowy spektakl Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego, inspirowany m.in. Niewidzialnymi miastami Italo Calvino, jest próbą poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera nieznany kształt. To sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk - teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni. Pośród katastrof, plag i epidemii autorki i autorzy spektaklu poszukują historycznych fundamentów teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby być.
Premiera Kwiecień 2015 – Scena Kameralna

Partner medialny: Radio Centrum106.4& www.GazetaKaliska.pl

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).